LINUX.BE
[ english - nederlands - français - deutsch ]

zoek:

Linux hulp stap-voor-stap !
Herman Bruyninckx

Wat zijn de regels van goed gedrag als je hulp nodig hebt bij het gebruik van Linux ?
  1. Localiseer het probleem Telkens wanneer een probleem opduikt zorg je er eerst voor dat je bondig maar precies kan beschrijven in welke omstandigheden het probleem zich voordoet, en met welke bedoelingen je de acties uitprobeerde die tot de fout hebben geleid. Vergeet niet de foutenboodschappen te noteren. Deed het probleem zich voor kort nadat je bepaalde configuraties hebt gewijzigd, of nieuwe software hebt geïnstalleerd? Was je voordien al rare dingen tegengekomen waarvan je vermoedt dat ze iets met het huidige probleem te maken hebben?

  2. Vind de juiste informatie Hoe beter je kan beschrijven welke hulp je nodig hebt, hoe groter de kans dat je die hulp ook daadwerkelijk zal vinden. Maar waar? Elk software-pakket is vergezeld van geschreven informatie in één of andere vorm. Kijk eens in de /usr/doc directory van je Linux-systeem, of lees de relevante HOWTOs. Als je zelf eerst een oprechte inspanning levert om je probleem op te lossen, leer je niet alleen veel bij, maar anderen zullen gemakkelijker geneigd zijn om je voort te helpen. Op je zoektocht vind je toch een hoop interessante informatie, niet alleen over je huidige concrete probleem, maar ook over andere programma's, tools, terminologie, documentatie, ... die vroeg of laat van pas zal komen.

  3. Vind de juiste informatie (deel 2) Vond je toch de oplossing niet op je eentje, kijk dan eens naar onze Links-sectie. Misschien staat daar wel een verwijzing naar een website met meer informatie over je probleem.

  4. Use the Net, Luke! Nog steeds geen oplossing gevonden? Kan zelfs de beste overkomen, nietwaar? Maar er moeten toch ergens mensen zijn die ooit eens hetzelfde probleem hebben opgelost? Zo, waarom vraag je het hen zelf niet hoe ze dat geflikt hebben? Zowel Deja als Altavista News houden archieven bij van zowat tien jaar activiteit op de UseNet nieuwsgroepen. Zoek naar boodschappen met dezelfde foutmelding als de jouwe, dezelfde hardware, dezelfde symptomen.

  5. Met een modem ben je nooit alleen! Zo, je hebt je weg gebaand door een hoop documentatie, HOWTOs en het hele Usenet-archief, en toch heb je nog nood aan iemand met een klaardere kijk op je probleem, en met tijd om je te helpen? Dan is het tijd om je geluk te proberen op de time to help you move on. Then it's time to try out your luck on the be.comp.os.linux (bcol) nieuwsgroep! Maar pas op, begin niet met een lange klaagzang af te steken, want dat jaagt de mensen alleen maar op stang. Probeer liever om te vragen waar je moet gaan zoeken om je probleem opgelost te krijgen. (En vergeet niet je probleem kort maar duidelijk uiteen te zetten!) Zelfs al weten sommigen op bcol in welke documenten de oplossing van je probleem te vinden is, dan nog mag je niet verwachten dat ze die uitgebreide en diepgaande uitleg zo maar eventjes gaan intikken in een emailtje op bcol, om twee uur 's nachts... Onthou nog wel deze gouden raad: mensen gaan meer inspanningen doen om je op weg te helpen als je duidelijk maakt dat je ook echt iets wil bijleren, en dat je zelfs al de moeite hebt gedaan om de vorige stappen van deze Linux help te doorlopen.

  6. Ik moet hulp hebben, en wel onmiddellijk! Met een beetje geluk is de persoon die je zoekt net on-line! Probeer eens #linux.be on IRCNet. Gewoonlijk vind je daar mensen aan het discussieren over Linux, en willen ze je wel op weg helpen. Maar verwacht opnieuw niet dat ze je de perfecte oplossing van je probleem op een gouden schoteltje gaan aanreiken. Zelfs als er iemand nuttige informatie heeft voor jou, dan kan het nog wel een minuut of tien duren vooraleer je een antwoord ziet verschijnen. Mensen zijn ook met andere problemen bezig, en bovendien hebben ze wat tijd nodig om je probleem te begrijpen. Dus niet onmiddellijk weglopen ;-)

Algemene Dokumentatie

Verwante links

Laatst gewijzigd: 01 januari 2000
Linux® is een geregistreerd handelsmerk van Linus Torvalds